Käpylän partiokerho

Partiokerho perustettiin syksyllä 2014. Tässä blogissa kirjoitamme kerhon toiminnasta Helsingin Käpylässä.

9.10.2015

Paljon uutta ja jännittävää, mutta aina jotain tuttuakin!

Partiokerhossa järjestetään pienille kerholaisille monenlaista toimintaa, jokainen uusi kerhoviikko pitää sisällään jotain aivan uutta. Myös ympäristöjä, joissa kerhotoiminta tapahtuu on useita. Ulkotoiminnassa käytössämme on muutama vakiopaikka, mutta samat tutut kerhopaikatkin ovat eri vuodenaikoihin ja sääolosuhteiden vaihtuessa hyvinkin erilaisia. Toisinaan kerhopäivä vietetään osittain sisätiloissa, esimerkiksi päiväkoti Käpylinnassa tai Alkussa. Kaiken kaikkiaan Partiokerhon toimintaan liittyy siis paljon vaihtelua.

Vaihtelu pitää kerhopäivät kiinnostavina ja luo mahtavat puitteet ympäristöön tutustumiselle, mutta samalla se tuo mukanaan joitakin haasteita. Lapsille tuttuus ja tilanteiden ennakoitavuus on usein tärkeää, vaihtelevat olosuhteet voivat tuntua kerholaisista joskus turhankin jännittäviltä. Pyrimme Partiokerhossa mahdollisuuksien mukaan pitämään yllä joitakin samoina pysyviä elementtejä. Tutut rutiinit jäsentävät meidän kaikkien kerhopäivää ja luovat etenkin pienimille kerholaisille tärkeää turvallisuuden ja pysyvyyden tunnetta. Monet toistuvat rutiinit ovatkin loppukesän ja alkusyksyn aikana tulleet kerholaisille jo kovin tutuiksi ja tärkeiksi.

Kerhopäivä on pienelle Partiokerholaiselle suuri seikkailu!

Osa tuttua rutiinia ovat tuonti- ja hakutilanteet leikkipuisto Kimmossa. Pyrimme aina aloittamaan ja lopettamaan kerhot samassa tutussa paikassa.  Kerhopaikalle kuljetaan myös aina tuttuun tapaan turvallisesti retkiköydessä.

Myös ohjatussa toiminassa on samana toistuvia asioita. Useimmiten saavuttuamme retkipaikalle pidämme alkupiirin. Alkupiirin ohjelma vaihtelee, toistuvia asioita siinä ovat Pölen (kerhon pöllö-käsinukke) tervehtiminen, läsnä olevien kerholaisten ja sään huomioiminen sekä kuukausiloru.

Partiokerhon rutiineja kuvina
Jokaisella kerhokerralla rauhoitutaan nauttimaan kotoa tuodut eväät. Eväät tuntuvat kerta toisensa jälkeen olevan lapsille kerhopäivän kohokohta. Evästauolla reippaiden ja välillä vauhdikkaidenkin kerholaisten pariin laskeutuu rauha.  Vähän aikaa ollaan ihan rauhassa paikoillaan ja keskitytään tiivisti vain istuinalustan asetteluun, eväsrasioiden aukomiseen ja omien eväiden syömiseen. Eväiden syönnin lomassa on mukava jutustella rauhassa ympärillä istuskelevien kerhokavereiden kanssa ja suunnitella kohta alkavia leikkejä.

Loppulaulu lauletaan piirissä käsitysten.
Kerhon lopussa, kuljettuamme takaisin lähtöpisteeseen leikkipuisto Kimmolle laulamme piirissä loppulaulun ja taputamme hienolle kerhoryhmälle ja mukavalle kerhopäivälle. Monille kerholaisille on Kimmiksellä muodostunut oma suosikkileikki tai -paikka. Havujen ryhmässä viime viikkojen hitti on ollut pensaisiin piiloutuminen, siellä on oksien alla hauska kikatella kerhokavereiden kanssa ja yrittää piileskellä kohta saapuvilta hakijoilta.
Rutiineista hulimatta, joissakin kerhopäivissä on erityisen paljon jännitettävää. Partiokerhossa tehdään muutaman kerran toimintakaudessa retki vähän lähiympäristöä kauemmas, syksyllä, talvella ja keväällä omansa.  Erilaiset retket ovat hauska tapa tutustua ja luoda suhdetta omaan kotikaupunkiin ja sen ympäristöön. Tällä viikolla oli tullut aika Partiokerhon Havujen syksyisen retken. Retken kohteeksi olimme valinneet upeana ulkoilupaikkana tunnetun Suomenlinnan.
Toimintakauden aikana on suunnitelmissa tutustua retkien yhteydessä monipuolisesti myös Helsingin julkiseen liikenteeseen. Suomenlinnan retkellä pääsimme matkustamaan raitiovaunulla ja lautalla, bussia päästiin kokeilemaan jo aikaisemmin syksyllä kun vierailimme Viikin kirjastossa.
Kohta lauttan! Nyt vähän jännittää!
Lähdimme matkaan kohti Suokkia leikkipuisto Kimmolta aurinkoisena keskiviikkoaamuna. Matkasimme ensin raitiovaunulla Käpylästä Kauppatorille, jossa vietettiin meidän retkeläisten iloksi tällä viikolla Stadin Silakkamarkkinoita. Kerkesimme siis samalla reissulla aistia hetkisen aikaa mahtavaa markkinatunnelmaa! Kojuissa oli monenlaista nähtävää ja ilmassa leijui voimakkaita tuoksuja, joita yhdessä haisteltiin ja tunnistettiin. Taisi torikahvilasta leijaileva pullantuoksu olla lapsille kaikkein mieluisin, se ainakin tunnistettiin välittömästi. Suurta ihailua Havujen keskuudessa aiheutti muuan taikuri, joka markkinahumussa esitteli lapsille hauskoja huivitemppujaan.

Lauttamatkalla ja Suomenlinnassa riitti Havuilla ihmeteltävää!
Kuravelliä! Totesi yksi kerholaisista katsellessaan sameaa merivettä.

Lauttamatkalla ihailtiin ruskan värittämää Helsinkiä mereltä päin. Innostuneita huudahduksia
aiheuttivat erityisesti suuret laivat, monella kerholaisella olikin kokemusta laivamatkailusta ja kokemuksia vaihdettiin vilkkaasti lautan lipuessa kohti Suomenlinnan päälaituria. Suomenlinnassa kuljimme pienen lenkin ihmetellen mukulakiviä, vanhoja rakennuksia ja luolia. Harmillisesti emme huomanneet ottaa taskulamppuja mukaan, niillä olisi ollut hauska tutkia tunneleita paremmin.  Onneksi luonnonvaloa riitti tunneleiden sisään kuitenkin sen verran, että näimme kulkea vähän matkaa niiden sisällä.

Paluumatkalla käytimme samaa reittiä, ehdimme nauttia eväät lautassa katsellen samalla paluureitin maisemia. Eniten ihmetystä paluumatkalla aiheutti meren pinnalla ollut vaahto ja Katajanokan kupeesta taivasta kohden kohoava Finnair skywheel. Raitiovaunua odotellessa kerkesimme ihailla taas Kauppatorin ihmeitä ja Havis Amanda patsasta.

Havujen retken top 3 lasten mielestä:

1. Lauttamatka ja isot laivat

2. Suomenlinnan tunnelit

3. Silakkamarkkinoilla nähty taikuri

Retki oli kaikinpuolin todella onnistunut, sitä muistellaan yhdessä varmasti vielä monet kerrat!

Nuppujen kanssa retkeilimme tällä viikolla Käpylän kirjastolle. Kolealla syyssäällä kirjaston lämpimään oli mukava pujahtaa lueskelemaan kirjoja. Kaikille löytyi kirjastosta mieluista lukemista ja eväät oli hauska syödä lastenosaston pienten pöytien ääressä. Onneksemme kirjastossa sattui olemaan rauhallinen hetki ja saimme lastenosaston melkein kokonaan omaan käyttöömme. Kun ympäristö on rauhallinen pienikin kerholainen jaksaa keskittyä kirjallisuuteen pitkäksikin toviksi.

Nuppujen kirjallisuuspiiri.

Petteri kanin seikkailut pyörimään!

Katselimme evästauon jälkeen vielä kirjaston telkkarista Petteri kanin seikkailuja ja leikimme lastenosaston leluilla. Kirjastoreissun päätteeksi Nupuille jäi aikaa leikkeihin ja keinumiseen Kimmonpuistossa.